Mobil Ticaretin Önlenemez Yükselişi

M-Ticaret (Mobil Ticaret) nedir?

M-Ticaret kısaca mobil platformlardan yapılan ticaret, alış verişler demektir.. Ancak ülkemiz için hem yeni hemde eski bir kavramdır,2005 yılından bugüne devam eden cep telefonları için logo,melodi,chat,oyun,ekran koruyucu servisleri aslında birer m-ticaret örnekleridir, bu örnekler itibariyle eski bir kavramdır ancak ülkemizde mobil geniş bant abone sayısının artması akıllı cihazların yaygınlaşması ve mobil ödeme servislerinin artması ile birlikte bu eski kavram anlam ve alan genişlemesi yaşadı. Bugün tıpkı e-ticarette oldugu gibi elektronik ortamda PC temelli yapılan tüm alış verişler yavaş yavaş mobil cihazlar üzerinden ve mobil ödeme imkanları ile yapılmaya başlandı.

Mobil ticaret sadece mobil üzerinde sonlanan bir ticaret modeli midir?

M-Ticaretin sırrı sadece iyi mobil uygulamalar yapmaktan mı geçiyor?

Evet mobil ticaret mobil cihazlar üzerinden sonlanan ve başlayan ticaretlerdir. Bu ticaretin içine mevcuttaki tüm alış veriş modellerini koyabileceginiz gibi akıllı telefonlar için geliştirilen aplikasyonlarıda koyabilirsiniz. Mobil ticaretin sırrı hiç şüphesiz ki sadece mobil uygulamalar da yapmaktan geçmiyor asıl sır insanların e-ticarette mutlaka bir internet bağlantısı ve beraberinde bir bilgisayara olan ihtiyaçlarının ötesinde mekandan ve zamandan bagımsız istedikleri zaman ve mekanda ellerinde bulundurdukları mobil cihazlar ile ki bu bir cep telefonu veya bir tablet olabilir hiç fark etmez alış veriş yapabilme özgürlüklerinin sağlanmasıdır. İnsanların mobil ve sabit olmak üzere iki hayatları var evde ve işyerinde sabitsiniz ancak ev ve iş arasında ise mobilsiniz işte bu mobil olma anında kredi kartı kullanarak veya kullanmadan alış veriş yapabilme imkanı aslında m-ticaretin sırrıdır. M-ticaret özgür zamansız ticaret demektir.

M-Ticaretin yeni trend olarak gösterilmesinin sebebi nedir? Onu üstün kılan özellikler?

Yukarıda da izah ettigim gibi aslında çok yeni olmayan hayatımızın içinde olan bir kavramdı ki milyonlarca insan geçtigimiz yıllarda ödemesini gsm işletmecilerinin ön ödemeli-kontörlü veya faturalı hatları üzerinden logo,melodi,chat,oyun benzeri servisler satınaldılar bugün bu sınırlı alım satım alanı cihaz teknolojilerin gelişmesi ve geniş bant mobil internet imkanının 2009 yılından itibaren ülkemiz tüketicilerine hizmet olarak sunulmasını takiben hızlı bir artış göstermiştir bugün 35.000.000 civarında geniş bant mobil internet kullanıcısı bulunmaktadır. M-Ticareti üstün kılan mekan ve zamandan bagımsız olmak,son derece hızlı olması,alış veriş anı denilen tüketicinin alım yapma anında yakınında olmak ve son derece büyük bir potansiyel müşteri kitlesini ki gün geçtikçe bu potansiyel hızla artıyor bunu içinde barındırması olacaktır. Özellikle e-ticaretteki kısmende olsa kredi kartı kullanma zorunlulugunun m-ticarette alternatif ödeme sistemleri ile desteklenmesi de mobil ticaretin önemli bir avantajıdır. Bugün bildiginiz gibi cep telefonlarımız üzerinden belirli bir rakama kadar olan alış veriş ödemelerimizi son derece güvenli bir şekilde yapabiliyoruz. M-Ticaretin satıcılar içinde büyük avantajları var, kişi mobil cihazı üzerinden hizmet aldıgı için tamamen bireysel bir kullanım ve satıcı kişiyi daha fazla tanıdıgı için kişiye özel kampanya ve satış koşulları sağlama ile bilgilendirme imkanına sahip, tüm bunlar mutlak suretle satışı daha fazla tetikleyen,müşteri memnuniyetini sağlayan argümanlar olacaktır.

M-Ticaretin Türkiye’deki durumunu Avrupa ile kıyaslarsanız neler söyleyebilirsiniz?

Henüz ülkemizde m-ticaret avrupaya kıyasla başlangıç aşamasında resmi olmamak ile birlikte m-ticaretin payı toplam perakende tüketim rakamı içerisinde %5 civarındadır. Ancak bu rakam gün geçtikçe hızla artmaktadır. Satıcılarında bu alana yatırım yapması ile birlikte bu oran ve kullanım miktarları artacaktır. Türk tüketicisi yeni teknolojilere çok hızlı uyum sağlayan bir yapıya sahip ki bunu e-ticarette yaşadık benzer bir hızlı yükselişin mobil ticarette yaşanacagını düşünüyorum. Hatta mobil ticaret e-ticaretten çok daha hızlı gelişebilir,2009 dan bugüne 35 milyon civarında mobil geniş bant abonesi oldugunu düşünürsek ki şuan için 2G abone sayısını geçmiştir 3G abone sayısı buna hiç şaşırmamak gerek bu rakamlar avrupa ülkelerinde bu kadar kısa sürede bu şekilde olmamıştır, bu gelişmeyi ülkemizin teknolojiye olan merakı ve oldukça genç bir nufüsa sahip olmasına bağlayabiliriz.

Sizce M-Ticaretin yıldızı olan sektör hangisi; ya da yıldızı olacak sektör?

M-Ticarette gelişen sektörler E ticaretteki gibi olacaktır gıda dışı sektörler bu alanda hızlı gelişecektir, kişisel ve ev tekstili,elektronik ürünler,yeme içme eğlence,seyahat ve sigorta sektörünün burada öne çıkacagını düşünüyorum. E-ticaretten farklı olarak M-ticarette birde uygulama sektörü gerek cep telefonları gerekse akıllı televizyonlar için bu gelişimde yerini alacaktır. Ülkemizde sadece akıllı telefonlar degil aynı zamanda akıllı televizyon satış rakamlarıda hızla artmaktadır gerek sabit genişbant internet gerekse mobil genişbant internet yakınsama ile birlikte bilgisayar,cep telefonu tablet ve televizyon birlikte çalışacaklardır... Tüm bunlar mobil ticaretin gelişmesine ciddi katkı verecektir.Makinalar arası iletişimin artması ile birliktem-ticaret patlama yaşayacaktır.

2012 sonunda mobil ticarette rekor büyüme bekleniyor. Siz buna katılıyor musunuz?

2012 için katılmasam bile 2013 sonunda bu alanda ciddi bir büyümenin olacagını söyleyebilirim, ancak 2012 sonunda özellikle e-ticarette ciddi bir büyüme olacagından hiç şüphem yok. Ancak gerek e gerekse m ticarette yapacagımız çok iş ve gidecegimiz çok yol var.. Her iki ticarette klasik ticaretten farklı olarak ülkeler arası sınırlarda kalmış oluyor buda gerek ülke içi gerekse ülke dışı ticaretin büyümesine katkı sağlayacaktır.Temel mesele gerek e-ticaret gerekse m-ticarette büyüme ile birlikte karlılıgın yakalanması olacaktır.Devletinde düzenlemeler ile bu ticari alanı desteklemesi gerekmektedir.

2013 için nasıl bir öngörünüz var?

Yukarıda da kısa olarak izah ettigim gibi bugün %5’ler seviyesinde olan mobil ticaretin 2013 sonunda %10-12 seviyelerine 2015 de de %15-20 seviyelerine gelecegini düşünüyorum.

  • Kubilay ERDOĞAN
  • 12.10.2012
  • Mobil Ticaret

Kategoriler

Yeni Haberler

Popüler Servis Tarifeleri

Bosnet Katma Değerli Servisler / Bosnet Corporate kategorisindeki son kullanıcı tarifeleri genel olarak; yoğun telefon çağrısı alan işletmeler tarafından,

Ayrıntılı Bilgi

Bosnet Katma Değerli Servisler / Bosnet Media kategorisindeki son kullanıcı tarifeleri genel olarak; televizyon, radyo, internet gibi bir çok mecrada program

Ayrıntılı Bilgi